En populär bil är nästan samma sak som den mest fotograferade. Det finns vissa bilar som blivit klassiker över natten och andra som jobbat sin väg till toppen tack vare i vilket sammanhang bilen syns.En av de stora dragplåstren som bestämmer om en bil blir populär eller inte är Top Gear: James May, Jeremy Clarkson och Richard Hammond är alla stora bilfantaster och deras program är ett av de mest populära i världen. Miljontals människor samlas framför tv:n för att se deras senaste avsnitt. Under sina många säsonger har de gjort flera specialavsnitt där de tar varsin bil och åker på längre turer i olika länder. En av dessa gånger valde de varsin supersportbil på en budget och åkte till Spanien. Ett av testen var att se vilken bil som blev mest fotograferad under deras resa. För denna utmaning körde de:
- James May – Audi R8 Spyder
- Jeremy Clarkson – McLaren MP4-12C Spider
- Richard Hammond – Ferrari 458 Spider
Det var Jeremy med sin kanariegula McLaren som förlorade vadet och fick flest fotografier med ett stort övertag.Ferrari har en tendens att alltid dra till sig mycket uppmärksamhet. Den klassiska röda färgen, de traditionella linjerna och ljudet från motorn är genast igenkännbart. McLaren är inte ett lika känt märke för dem som inte är insatta i motorvärlden, men Jeremy vann ändå och mycket ligger nog i att den är formad som en supersportbil och var i en skrikande gul färg.Kändisar såsom skådespelare och sportikoner kan också göra bilar mer fotograferade och kända. Om ens favoritskådis kör en Koenigsegg blir det den bästa bilen i världen och märket får kopiösa mängder gratisreklam och god marknadsföring. Därför är det en bra deal när man kan få med ett känt namn till sitt märke.Zlatan Ibrahimovic har gjort mycket för att öka Volvos popularitet. Hans deltagande i deras reklamfilmer och faktumet att han kör deras bilar, är värt flera miljoner i marknadsföring. Tillsammans med Volvo gjorde han en väldigt rörande reklam efter hans sista match i landslaget. Med sin familj åker han från stadium till sitt gamla hem i Rosengård för att hänga upp sin landslagströja där han började sin resa, för att sedan omfamna sina söner och gå vidare i livet. Detta samarbete gynnar så klart båda, men Volvo har helt klart mer att vinna på att fortsätta dela ut bilar till Zlatan.Detsamma gäller Cristiano Ronaldo. Han syns även i flera kanaler, inte bara på fotbollsplan, vilket ger ännu mer genomslagskraft. Han är inte bara en av världens bästa fotbollsspelare, han är också ett stort fan av poker och syns hos PokerStars, vilket är världens största pokersajt. Han äger själv 19 olika bilar varav en är den mytomspunna Bugatti Veyron. Jeremy Clarkson hade varit stolt om han mött Ronaldo! Ronaldo köpte en specialversion av bilen, en Bugatti Veyron Vitesse som kostar runt 19 miljoner kronor, som en gåva till sig själv efter Euro 2016. Bilen är till för dem som har lite mer inkomst att spendera och företaget är nog överlyckliga att en stor stjärna som Ronaldo har valt att visa upp deras bil i sitt hem och på gatorna.Men även om fotbollsstjärnor kan främja ett varumärke, är det inte samma sak som att göra en bil den populäraste i världen. Söker man genom alla märken och modeller, är det nog en massproducerade bil som det finns mest bilder på. Det finns ingen riktig statistik på detta men Toyota Corolla eller VW Beetle är båda storslagna modeller som säkerligen delar topplistan, speciellt om man räknar in amatörbilder från personers semestrar och så vidare.Kollar man tillbaka på olika sportsbilar och deras popularitet, är det mycket som tyder på att Lamborghini Countach toppar listan som en av de mest fotograferade bilarna. Den producerades mellan 1974-1990 och är en nog den mest ikoniska bilen genom tiderna. De satte standarden för flera andra sportbilar och var pionjärer inom bildesign och fart.Så, om vi skulle gissa på de mest populära och fotograferade bilarna genom tiderna hamnar vi med två motpoler: en Countach och en Corolla. Men idag är det kända namn som ger bäst reklam till bilmärkena.